Psychohygiena: Ve zdravém těle, zdravý duch!

psychohygiena spanekOd malička vás rodiče vedou k tomu, že si máte několikrát denně mýt ruce, jíst hodně vitamínů, jít k doktorovi, když jste nemocní… Na co ale zapomínají (jednoduše proto, že je to neučili ani jejich rodiče) je péče o vaše duševní zdraví. Přitom dnešní doba je plna vysokých nároků, tlaku a stresu. Najednou se začnete cítit strašně unavení, bez energie, nic vás nebaví… Jste ve stresu a to, že nevíte, jak s ním naložit vede jen a jen k dalšímu stresu. Jak se tedy o svou duši co nejlépe postarat?

Psychohygiena

Zjednodušeně řečeno jde o různé techniky, které vám pomohou zůstat v psychické pohodě. Představte si svou duši jako váhy. Na jedné straně je stres, na druhé klid. Obojí by mělo být v rovnováze. Jenže jsou situace, kdy začne stres nad klidem převažovat. Pokud budete dodržovat zásady duševní hygieny, zvládnete rychle docílit opětovné rovnováhy. Pokud ne, stres vás pohltí.

Zastavit, stát!

Kvůli dnešní uspěchané době jsme zapomněli na odpočinek. A právě ten je pro duševní pohodu velice důležitý. Věděli to i naši (pra)prarodiče a po usilovné práci si dopřáli chvilku klidu. Přiznejte si, umíte hodit vše za hlavu a udělat si chvíli jen tak sami pro sebe? Dovolíte si alespoň malý okamžik nicnedělání? Nejspíš ne. Základem psychohygieny je naučit se zpomalit. Zkuste si vše zorganizovat tak, abyste si mohli dát každý den malou pauzu.

Spánek

Kvalitní a vydatný spánek posiluje nejen tělo, ale i ducha. Doporučená doba spánku u dospělého jedince je 7-8 hodin. Nepřerušovaně. Na kvalitě spánku se podepisují vaše návyky. Proto si zakažte minimálně dvě hodiny před spaním práci na počítači, mobilu nebo tabletu. Modré světlo, které tato zařízení vyzařují, totiž spánkový cyklus dokáže narušit. Stejný účinek má např. kofein. Kávu si před spaním také nedáváte, nebo ano?

Ložnici si zařiďte jako místo pro relaxaci. Žádná televize, výrazné barvy apod. Před tím, než se uložíte ke spánku, důkladně vyvětrejte. Zhasněte světlo, vypněte rádio, mobil nechejte v jiné místnosti. Můžete si dopřát hrnek meduňkového nebo heřmánkového čaje na uklidnění.

Ve zdravém těle, zdravý duch

Nemusíte být vrcholovým sportovcem, nebo se ničit hodinami v posilovně. Stačí, když si dopřejete každý den krátkou procházku na čerstvém vzduchu. Při fyzické námaze se z těla přirozeně odplavuje stres, zmírňuje se napětí, posiluje srdce. Když k tomu přidáte i pestrou a vyváženou stravu, uvidíte, že budete mít hned více energie.

Mindfulness a relaxace

Mindfulness je koncept založený na všímavosti. Princip spočívá v tom oddělit přítomný okamžik od toho co bylo a bude. Snažte se tedy nedělat více věcí najednou. Pokud večeříte, vychutnejte si jídlo a nemyslete na mytí nádobí. Užíváte si chvíli volna na zahradě? Pryč s myšlenkami na resty v práci a kolik toho budete muset dohnat… Pomoci mohou také různé relaxační techniky, od jógy po meditaci. Nebo se jen zhluboka nadechněte a s výdechem nechte negativní myšlenky odejít.

Kde začít?

Budete muset změnit přístup ke svému tělu i duši. A to nebývá lehké. Zkuste na začátek zapracovat na zkvalitnění spánku, vytvořte si určitý režim a tím se řiďte. Nenechte se odradit, pokud změna nenastane ihned. Vše má svůj čas, ale věřte, že se změny dříve či později projeví.

Nebojte se také požádat o pomoc odborníka. Například psychologa, který vám pomůže zpracovat vaše problémy, naučí vás různé relaxační techniky a mnoho dalšího.

Comments are closed.