Duševní den zdraví

SVĚTOVÝ DEN DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ: Buďte k sobě laskaví i při hubnutí

kalendar rijen

Jak souvisí péče o duševní zdraví s hubnutím? Více než si myslíte. Ve zdravém těle, zdravý duch. Už z tohoto známého rčení je jasné, že naše tělo a mysl se vzájemně ovlivňují. Psychika může být faktorem, který hubnutí značně pomůže, ale může se stát také vaším úhlavním nepřítelem. Na desátý den měsíce října každoročně připadá Světový den duševního zdraví. Psychologové z online psychologické poradny Mojra.cz se proto rozhodli, že při této příležitosti otevřou právě téma snižování tělesné hmotnosti v souvislosti s duševním zdravím. V dnešním článku se proto podíváme především na odvrácenou stranu hubnutí: poruchy příjmu potravy. Jak se projevují? Jak o svou psychiku pečovat? Na tyto a mnohé další otázky odpovíme v dnešním článku.

Pozor! Tohle NE

Snižování hmotnosti by mělo být cestou ke zdraví, nikoli něčím, co naše zdraví poničí. V ideálním případě bychom pro hubnutí měli být motivováni sami, nikoli tlakem okolí. Důležité je, abychom se ve svém těle cítili dobře a abychom podpořili právě naše zdraví. Mnohdy je to dlouhá cesta, která vyžaduje mnoho odhodlání a silné vůle. Bohužel se lidé ve snaze vše urychlit uchylují k různým drastickým dietám, pochybným přípravkům, extrémnímu hladovění a striktnímu dodržování všemožných kalorických tabulek. Z jídla se pak stává nepřítel, myšlenky se točí jen kolem něj. Tady pak dostává zabrat nejen naše fyzické zdraví, ale i psychika.

Poruchy příjmu potravy

Mentální anorexie: Mentální anorexie je asi nejznámější poruchou příjmu potravy. Projevuje se v extrémním snížení vlastní hmotnosti, která je důsledkem cíleného hladovění, nadměrného cvičení nebo užívání diuretik. Lidé, kteří touto nemocí trpí, na své onemocnění často nemají náhled. Ze své nízké hmotnosti se radují, neuvědomují si rizika, obvykle svou hmotnost vnímají stále jako příliš vysokou. Dochází k vypadávání vlasů, ničení nehtů, extrémní vyčerpanosti, dívky ztrácejí menstruaci. V extrémních případech končí toto onemocnění smrtí.

Mentální bulimie: U mentální bulimie je v popředí (stejně jako u mentální anorexie) strach z tloušťky. Typicky se střídají fáze přejídání, po kterých následují silné pocity viny a výčitky svědomí, které následně vyústí v to, že dotyčný potravu vyzvrací. Velmi rychle se z tohoto stává začarovaný kruh: přejídání a zvracení pomáhají snižovat úzkost, nicméně zároveň vyvolávají stud a pocity viny, které opět vedou k úzkostem.

Drunkorexie: Drunkorektici se potýkají hned se dvěma zásadními problémy: nadměrné pití alkoholu a porucha příjmu potravy. Při drunkorexii hraje opět důležitou roli patologická touha po snížení hmotnosti a minimálním příjmu kalorií. Alkoholické nápoje obvykle obsahují velké množství kalorií a aby si ho drunkorektici mohli dopřát bez výčitek, skoro vůbec nejedí. Alkohol obsahuje pouze tzv. prázdné kalorie, které pro tělo nemají žádnou výživovou hodnotu. Drunkorektici tedy po této stránce strádají, navíc si zdraví ničí ještě alkoholem.

Ortorexie: I to, co na první pohled vypadá jako zdravé stravování, může směřovat k poruše příjmu potravy – konkrétně k ortorexii. Jedná se o patologickou posedlost zdravým jídlem, zdravým životním stylem. Všechny myšlenky se soustřeďují pouze na zdravé stravování, ostatní aktivity jdou stranou. Postupně se může začít zužovat okruh toho, co ortorektik považuje za zdravé. Ortorektici nemají jen běžný zájem o zdravé stravování, jejich přemýšlení je až nutkavé, myšlenky neodklonitelné, zájem o zdravé jídlo dosahuje až posedlosti.

Bigorexie: Také u bigorexie stojí v popředí přehnané zaujetí vlastním tělem, v případě bigorexie nejde jen o snižování hmotnosti, ale o dosažení jakéhosi subjektivně vnímaného ideálu postavy. K tomu bigorektici využívají nejen drastické diety, ale také mnoho doplňků stravy či zakázané anabolické steroidy. Typické je také nadměrné cvičení. Cesta za nerealistickou „dokonalou“ postavou vede často k problémům s pohybovým aparátem i nemocem vnitřních orgánů.

Odborníci na duševní zdraví aneb na koho se obrátit, když je zle?

Léčba poruch příjmu potravy rozhodně patří do rukou odborníků – obrátit se můžete nejen na organizace, které se touto problematikou přímo zabývají, ale také na psychology či psychiatry. Psycholog vám může pomoci také v případech, kdy bojujete s vlastní motivací, cítíte se smutní nebo se trápíte. A je jedno zda se jedná o starosti v osobním, partnerském či pracovním životě. Na nic z toho nemusíte být sami.

Z nějakého důvodu je bohužel stále péče o duševní zdraví mezi lidmi považována za jakési tabu. O svá těla se přitom staráme s naprostou samozřejmostí. Návštěva lékaře, fyzioterapeuta, kondičního trenéra nebo nutričního poradce není pro většinu lidí žádným problémem. Péči si ale zaslouží také vaše psychika.

Takhle ANO! Základy psychohygieny (nejen) pro hubnutí

Zlatá střední cesta: Vyhýbejte se se extrémům. Přehnané cvičení či drastické hladovění nevede k ideálním výsledkům, ale spíše k dalším starostem a trápením. Nic by se nemělo přehánět. Zdravá strava i dostatek pohybu jsou samozřejmě důležité, ale neměly by se stát středobodem vašeho života.

Jídlo jako radost: Jídlo by nemělo být vaším nepřítelem! Potravu potřebujeme, odpírat si jídlo tedy rozhodně není řešením. Trápit se pokrmy, které vám vůbec nechutnají, také nemá příliš cenu. Místo suchých krekrů klidně raději vyzkoušejte odlehčenou a zdravou verzi nějakého svého oblíbeného pokrmu. Když jíte, skutečně jídlo vnímejte. Odložte telefon, notebook i knihu. Vnímejte vůni, konzistenci a především chuť.

Laskavost k sobě: Nebuďte k sobě přehnaně kritičtí. Vaše tělo každý den zvládá úžasné věci a zaslouží si vaši péči a lásku. Naučit se mít rád sebe sama je jeden z nejdůležitějších (a často taky nejnáročnějších) úkolů. Že jste včera porušili svůj dietní plán? Nevadí! I takové dny jsou, nemusíte se trestat hladovkou ani dvojnásobným cvičením.

Umění odpočinku: Ke zdravému životnímu stylu nepatří jen dostatek pohybu a vyvážená strava, ale také kvalitní spánek a prostor pro regeneraci a odpočinek. Tak na to nezapomínejte a dopřejte si také chvíle relaxace. Zasloužíte si to.

Světový den duševního zdraví je připomínkou toho, že je potřeba se starat nejen o své tělo, ale také o svou psychickou pohodu a to nejen v tento den, ale po celý rok.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..